Το Χρονικό του Πολιτιστικού μας Χρόνου

534083_502974836475659_769987604_n

Δελτίο Τύπου

Το Χρονικό του Πολιτιστικού μας Χρόνου

Όποιος έχει ασχοληθεί έστω και πλαγίως με τον Πολιτιστικό Οργανισμό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους (εφεξής ΠΟΦΤΜΜ ή Οργανισμός) στη Δράμα γνωρίζει πολύ καλά πως πρόκειται για έναν οργανισμό που πάσχει και χωλαίνει από πολλές πλευρές. Πρόκειται για έναν οργανισμό του Δήμου Δράμας που διαχειρίζεται το Δημοτικό Ωδείο Δράμας αλλά και το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους και τις αντίστοιχες δράσεις τους. Δυστυχώς οι μονοπωλιακές, πελατειακές και συμφεροντολογικές αυθαιρεσίες των προηγούμενων διοικήσεων, καθώς και η αδιαφορία τους ως προς την ουσιαστική προώθηση των πολιτιστικών προϊόντων της Δράμας, αλλά και πολλά ζητήματα κακοδιαχείρισης οδήγησαν στη δημιουργία ενός μορφώματος που κάθε άλλο παρά τιμάει το όνομά του. Προς τιμήν του, ο απερχόμενος πρόεδρος του Οργανισμού Καραμπατζάκης Δημήτρης, εργάστηκε μεθοδικά και με σθένος για να προσπαθήσει να βάλει μια τάξη σε αυτό το χάος. Ωστόσο, οι κακοί δαίμονες υπάρχουν για να επιμένουν.

Ακολουθεί μια συνολική αποτίμηση της διοικητικής περιόδου από το Σεπτέμβριο 2014 έως και το Φεβρουάριο 2015 από το μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Project Δράμα 2020 και μέλος και εκπρόσωπο του Project στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΠΟΦΤΜΜ Κλήμη Κεραμιτσόπουλου.

Στο εξάμηνο που μας πέρασε, από το Σεπτέμβριο του 2014, πέρα από το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους και τη Δραμοινογνωσία, οι πολιτιστικές δραστηριότητες στην πόλη μας παρέμειναν σκιώδεις και τετριμμένες. Στο ενδιάμεσο, πολλά χρήματα δαπανήθηκαν και κατά τα φαινόμενα θα συνεχίσουν να δαπανούνται, για να ταΐζουμε και να ποτίζουμε καλλιτέχνες, χορωδίες και φιλαρμονικές, οργανώνοντας παράλληλα και τις εκδηλώσεις τους, χωρίς κανένα οικονομικό όφελος για τον Οργανισμό. Καθ’όλη τη διάρκεια αυτών, το Ωδείο εξακολουθεί να τρέφεται αποκλειστικά από τις καταβολές διδάκτρων – όταν αυτές πραγματοποιούνται – και από τις επιχορηγήσεις του Δήμου για να καλύπτει τα πάγια και τρέχοντα έξοδά του. Ταυτόχρονα, αν και ζητήθηκε, δε μας έχει παρουσιαστεί ποτέ ένας απολογισμός για το Φεστιβάλ.

Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού φάνηκε να επιθυμεί να τον χρησιμοποιήσει ως όχημα για την καλλιτεχνική του φύση, διοργανώνοντας μέχρι τώρα δύο εκδηλώσεις σε έξι μήνες, την πρώτη αφιλοκερδώς και τη δεύτερη με αμοιβή σε μια συγκυρία γενικά απαγορευτική για τα δεδομένα της οικονομικής κατάστασης του οργανισμού. Και οι δύο εκδηλώσεις δεν απέφεραν ούτε θα αποφέρουν (η δεύτερη εκδήλωση προγραμματίζεται για τις 21 Μαρτίου 2015) κανένα οικονομικό όφελος, ούτε προς το δήμο ούτε προς τον οργανισμό. Είναι λογικό αφού στις εκδηλώσεις του ΠΟΦΤΜΜ στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας (ΔΩΔ) απαγορεύεται να υπάρχει εισιτήριο αλλά ούτε καταβάλλεται και μίσθωση για τη χρήση του χώρου, αφού διοργανώνεται από τον ίδιο. Φυσικά το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο το μέλος ούτε και οποιοσδήποτε άλλος που θα επιθυμούσε να πράξει αναλόγως. Το πρόβλημα έγκειται στις παλαιοκομματικές και πελατειακές τακτικές που δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για τέτοιες κινήσεις. Δημιουργείται έτσι ένα προηγούμενο για όποιον επιθυμεί να προβάλει χωρίς καμία προσωπική επιβάρυνση την καλλιτεχνική του δουλειά αμειβόμενος, επιβαρύνοντας όμως, και νόμιμα μάλιστα, τον ΠΟΦΤΜΜ. Φτάνει να ανήκει σε αυτόν.

Κάπως έτσι έγινε και η επιλογή του νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή για το Ωδείο. Μας παρουσιάστηκε στο ΔΣ ως η μοναδική αξιόλογη επιλογή μέσα από άλλα δέκα βιογραφικά τα οποία όμως ποτέ δεν είδαμε. Ο λόγος για τον κύριο Καμπάνη Σαμαρά, έναν άνθρωπο από τη Χωριστή – την ιδιαίτερη πατρίδα του δημάρχου μας – με εξαιρετικά προσόντα αλλά και με επαγγελματικές υποχρεώσεις στη Θεσσαλονίκη, που τον καθιστά ικανό να παρευρίσκεται μόνο 3 ημέρες στο Ωδείο για να ασκεί τα καθήκοντά του ως διευθυντής. Ναι, ως ένδειξη καλής πίστης σε μια νέα αρχή για τον οργανισμό, το Project Δράμα 2020 υπερψήφισε το διορισμό του απαιτώντας όμως για τη νέα χρονιά δημιουργία προκήρυξης σε έγκαιρο χρόνο για την ίδια θέση. Μας τιμά και εμάς και τον απερχόμενο πρόεδρο ότι υπήρξε δέσμευση ώστε αυτό το αίτημα να πραγματοποιηθεί. Ελπίζουμε ωστόσο η επιλογή και ο διορισμός του νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή για το Ωδείο να μην έγινε στο πλαίσιο της τροφοδότησης των πελατειακών σχέσεων της δημοτικής αρχής.

Αναφορικά με το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους (ΦΤΜΜ), οι κακές πρακτικές προηγουμένων ετών μας έχουν ακόμα να πληρώνουμε χρωστούμενα σε καλλιτέχνες, εστιατόρια και ανθοπωλεία, με καμία μέριμνα ή προσπάθεια ένταξης σε αναπτυξιακό πρόγραμμα για αναβάθμιση των εγκαταστάσεων των γραφείων του φεστιβάλ ή της προσβασιμότητας ΑΜεΑ εκεί και στον περιβάλλοντα χώρο.

Στα αρνητικά επίσης βρίσκεται και το γεγονός ότι οι αφίσες για το φεστιβάλ μέχρι πρότινος επιλέγονταν αποκλειστικά από τον καλλιτεχνικό διευθυντή, που είναι εντελώς αυθαίρετο και αδιαφανές, όπως και οι όροι συμμετοχής καλλιτεχνών για τη δημιουργία της αφίσας. Στο θέμα της επιλογής αφίσας, το Project Δράμα 2020 έδρασε καταλυτικά σε συνεργασία με τον πρόεδρο υποστηρίζοντας την πρόταση για δημιουργία επιτροπής επιλογής μέσα από το Διοικητικό Συμβούλιο, κάτι που διασφαλίζει κατά πολύ τη διαφάνεια της διαδικασίας. Μέσα στην επιτροπή θα είναι και ο εκπρόσωπός μας, Κλήμης Κεραμιτσόπουλος.

Σχετικά με τους όρους συμμετοχής, τα ισχύοντα είναι πως ζητείται από τον καλλιτέχνη του οποίου το έργο θα επιλεγεί να παραιτηθεί από κάθε περιουσιακό δικαίωμα ώστε το φεστιβάλ να μπορεί να χρησιμοποιεί το εν λόγω έργο όπως αυτό επιθυμεί για εμπορικούς και προωθητικούς σκοπούς αφιλοκερδώς ή και μη και γενικά να κάνει ό,τι θέλει με αυτό χωρίς κανέναν έλεγχο. Ενώ το ΔΣ συμφώνησε πως οι όροι είναι καταχρηστικοί όπως ρητά επισημάνθηκε από το Project Δράμα 2020 κατόπιν διερεύνησης του θέματος, δεν υπήρξε ιδιαίτερη προθυμία να αλλάξει κάτι εμμένοντας έτσι στην υποβάθμιση του θεσμού και την αποθάρρυνση συμμετοχών για τη δημιουργία καλλιτεχνικά αξιόλογης αφίσας. Ωστόσο, καταφέραμε να επανέλθει το ζήτημα σε αργότερη φάση, ώστε να μπορεί να διαφυλαχθεί και το έργο του καλλιτέχνη αλλά και το συμφέρον του φεστιβάλ να παραμείνει άθικτο από τυχόν κατάχρηση πνευματικών δικαιωμάτων από αυτούς (τους καλλιτέχνες).

Συνολικά, ο ΠΟΦΤΜΜ χαρακτηρίζεται ως ένας πλέον χλιαρός οργανισμός με οικονομικά προβλήματα και ως εκ τούτου με ρόλο σχεδόν αποκλειστικά διαχειριστικό, που εμμένει σε τετριμμένες τακτικές προώθησης πολιτισμού, βολεύοντας όλους και μη κακοκαρδίζοντας κανέναν με δική του επιβάρυνση – τακτικές που εδραιώθηκαν εδώ και χρόνια και που στηρίζονται στο λαϊκισμό. Αυτές οι μέθοδοι, του καλοπιάσματος, του ταΐσματος και του ποτίσματος, δημιουργούν προηγούμενα που για να σταματήσουν να υφίστανται απαιτούν πολιτικό κόστος, δηλαδή να σταματήσουν τα καλοπιάσματα. Δυστυχώς, πρόκειται για ένα κόστος που ελάχιστοι δήμαρχοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν.

Την ίδια ώρα, δεν υπάρχει καμία δημιουργική σκέψη για αύξηση ή και εξεύρεση οικονομικών πόρων ή έστω ανταποδοτικής εκμετάλλευσης των υπαρχόντων εγκαταστάσεων. Η μόνη σκέψη για τρόπο εξυγίανσης της οικονομικής κατάστασης μέσα στο υπάρχον χάος του Ωδείου είναι η κλασική τακτική μετακύλησης του προβλήματος στον τελικό καταναλωτή, μέσω αύξησης των διδάκτρων από την επόμενη χρονιά.

Ομολογουμένως, τα προβλήματα που κληροδοτήθηκαν ήταν πολλά και δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν. Κάποτε όμως πρέπει να ξεφύγουμε από τη λογική του δημόσιου κέρατος της αμάλθειας (των επιχορηγήσεων) και πρέπει κάποια στιγμή να σκεφτούν εκεί στη δημοτική αρχή πως ό,τι είναι νόμιμο, δεν καθίσταται αυτόματα και ηθικό.