Ζητάμε έκτακτο ΔΣ για τον Ε61
Το Project Δράμα 2020 άνοιξε τον περασμένο Μάιο, με τη διοργάνωση της ημερίδας για τους οδικούς άξονες, τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία και τον Ε61, τη συζήτηση σε τοπικό επίπεδο για την ομολογουμένως πονεμένη ιστορία της γεωγραφικής και οδικής απομόνωσης της Δράμας. Σήμερα, το ζήτημα που έχει προκύψει σχετικά με την ολοκλήρωση των μελετών της χάραξης του υποτμήματος Γ’ «Κρηνίδες-Άγιος Σύλλας», του τμήματος Δράμα-Καβάλα του οδικού άξονα Ε61 (Προμαχώνας-Σέρρες-Δράμα-Καβάλα) βάζει στο παιχνίδι και το δήμο Καβάλας, ο οποίος καλείται να δώσει άδεια στην Εγνατία ΑΕ να προχωρήσει σε κοπή δέντρων σε συγκεκριμένο κομμάτι του αισθητικού άλσους του Άγιου Σύλλα, προκειμένου να υλοποιήσει γεωλογικές έρευνες και να ολοκληρώσει τη μελέτη του τελευταίου αυτού κομματιού για το τμήμα του Ε61 που αφορά τη σύνδεση Δράμας και Καβάλας.
Αναφέρουμε ορισμένα στοιχεία για τον Ε61:
Ο Ε61 αποτελεί τον διευρωπαϊκό άξονα που ενώνει την Καβάλα με τον Προμαχώνα Σερρών, μέσω Δράμας και Σερρών. Ως διευρωπαϊκός άξονας λοιπόν είναι και ο μόνος που μπορεί να τύχει χρηματοδότησης, μιας και όλες οι άλλες περιπτώσεις πρέπει να χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους, το οποίο με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες και με την προϊστορία των αποτυχημένων διεκδικήσεων που έχει ο τόπος, είναι από πολύ δύσκολο ως ανέφικτο.
Επίσης, για τον Ε61 και ειδικότερα για το τμήμα Δράμα-Καβάλα, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και απομένει μόνο το τμήμα του αισθητικού άλσους της Καβάλας, το οποίο πλέον, με νομοθετική ρύθμιση του 2016, έχει ξεμπλοκαριστεί και απομένει η λήψη καρότων για τις γεωλογικές μελέτες και η παράδοση της τελικής μελέτης, κάτι που είναι στο πρόγραμμα να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος τους έτους.
Με τον Ε61, επιτυγχάνεται η σύνδεση της Δράμας με σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο δυτικά προς Σέρρες και Θεσσαλονίκη (χιλιομετρικά θα είναι πιο σύντομη οδός από το Δράμα-Αμφίπολη-Θεσσαλονίκη) και ανατολικά προς Καβάλα-Θράκη-Κήπους. Τέλος, επιτυγχάνεται η ενδυνάμωση του διπόλου Δράμας-Καβάλας, το οποίο, αναπτυξιακά, έχει να ανταγωνιστεί το ήδη διαμορφωμένο δίπολο Κομοτηνής-Αλεξανδρούπολης.
Που βρισκόμαστε σήμερα:
Την περασμένη εβδομάδα, ζητήθηκε από το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Καβάλας η άδεια από την Εγνατία ΑΕ να κοπεί ένας αριθμός δέντρων στο αισθητικό άλσος της Καβάλας, προκειμένου να διαμορφωθούν κάποιοι δρόμοι και να προχωρήσουν οι μελετητές στην απαραίτητη λήψη γεωλογικών καρότων, που θα επιτρέψει την ολοκλήρωση της μελέτης για όλο το τμήμα του Ε61 πλέον, που ενώνει τη Δράμα με την Καβάλα. Το δημοτικό συμβούλιο δεν πήρε απόφαση, προφανώς υπό την πίεση των κατοίκων του Αμυγδαλεώνα, οι οποίοι έχουν αντιρρήσεις. Οι αντιρρήσεις τους εκφράστηκαν ως προς την κοπή των δέντρων και ελπίζουμε αυτή τους η κίνηση να προέρχεται από ευγενή οικολογικά αισθήματα και όχι από την οικονομική βλάβη που εικάζουν ότι θα έχουν αν κατασκευαστεί δρόμος που θα παρακάμπτει όλα τα χωριά μεταξύ Δράμας και Καβάλας, άρα και τον Αμυγδαλεώνα.
Επίσης, ο βουλευτής της ΝΔ της Δράμας κος Κυριαζίδης, με τον οποίο το Project Δράμα 2020 συναντήθηκε αμέσως μετά τη διεξαγωγή της ημερίδας και έλαβε γνώση των συμπερασμάτων αυτής, έκανε επερώτηση στο αρμόδιο Υπουργείο, λαμβάνοντας απάντηση σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα των έργων που απαιτούνται για την οδική σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία, αλλά και τον Ε61. Η απάντηση που πήρε και παρέθεσε στον τοπικό τύπο ήταν ότι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του Ε61, με το ρυθμό χρηματοδοτήσεων που υπάρχουν σήμερα, ορίζει σα στόχο το 2050 (με δεδομένο ότι δεν υπάρχει σήμερα χρηματοδότηση, με σημερινές συνθήκες η απάντηση θα μπορούσε να είναι και το 2100).
Εδώ έρχεται και κολλάει και η εκπεφρασμένη πλέον άποψη του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ (εκτός από τη συνάντηση με τον κο Κυριαζίδη, έγινε συνάντηση και με τη βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κα Κεφαλίδου, ενώ ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κος Καραγιαννίδης έθεσε όρους σχετικά με ποιους θα συναντήσει από πλευράς της παράταξής μας και φυσικά αυτοί οι όροι δεν έγιναν αποδεκτοί με αποτέλεσμα να του στείλουμε ηλεκτρονικά τα συμπεράσματα της ημερίδας) ότι δεν πρέπει να βάζουμε ως στόχο τον Ε61, αλλά τη σύνδεση της Δράμας με την Αμφίπολη, μια εξέλιξη που θα ήταν βεβαίως επιθυμητή, αλλά και τεχνικά και οικονομικά δεν υπάρχουν πιθανότητες να επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Εκτός κι αν στον τοπικό ΣΥΡΙΖΑ έχουν ως σκοπό να ξεκινήσει ένα μικρό τμήμα, από τη Δράμα ως τη Μαυρολεύκη (που τεχνικά και οικονομικά μπορεί να γίνει) για να διαλαλήσουν ότι έλυσαν το πρόβλημα της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία. Αυτό φυσικά δεν θα αποτελεί λύση ,αφού το υπόλοιπο τμήμα μέχρι την Εγνατία οδό δεν μπορεί να ολοκληρωθεί, όπως αναφέρουμε παραπάνω.
Μέσα σε όλα τα παραπάνω, έρχεται ο δήμαρχος Δράμας και βγάζει δελτίο τύπου στην αρχή του 2016 με το οποίο αναιρεί την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου για την αναγωγή του Ε61 ως πρωταρχικής διεκδίκησης και υιοθετεί την άποψη του υπουργού Σπίρτζη για το Δράμα-Αμφίπολη, που, τυχαία θέλουμε να πιστεύουμε, είναι και η άποψη του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ.
Τι πρέπει να γίνει από εδώ και έπειτα:
Το Project Δράμα 2020 άνοιξε τη συζήτηση για τους οδικούς άξονες. Ο κος Μαμσάκος κώφευσε στην έκκληση που κάναμε για οργάνωση των δυνάμεων του τόπου, συνεργασία με την Καβάλα και τις Σέρρες και πίεση για εύρεση χρηματοδότησης για τον Ε61. Σήμερα, με την εξέλιξη στο δήμο Καβάλας, είναι ευκαιρία να διαμορφώσουμε σαν Δράμα τις συμμαχίες που θα μας εξασφαλίσουν τη δυνατότητα να φανούμε ενωμένοι στις διεκδικήσεις μας. Αυτό για να γίνει όμως πρέπει πρώτα από όλα να γίνει μια ευρύτερη συζήτηση των φορέων της Δράμας για το ποιες πρέπει να είναι αυτές οι διεκδικήσεις για να μάθει και ο δραμινός πολίτης ποια είναι η θέση του καθενός δημόσια και όχι πίσω από κλειστές υπουργικές πόρτες.
Καλούμε τον κο Μαμσάκο, το δήμαρχο της Δράμας, να ζητήσει από τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου να συγκαλέσει έκτακτο δημοτικό συμβούλιο με θέμα τη σύνδεση της Δράμας με τους οδικούς άξονες, με προσκεκλημένους όλους τους φορείς του νομού.
Κάθε μέρα καθυστέρηση για τη σύγκληση του δημοτικού συμβουλίου αποτελεί παραδοχή ότι δεν ξέρει και ο ίδιος τι θέλει, αλλά και ότι δεν μπορεί να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν σε σχέση με τη θέση που κατέχει.