Συμπεράσματα ημερίδας Project Δράμα 2020 για τον Ε61
Εισαγωγή
Κατόπιν των παλινωδιών του τελευταίου εξαμήνου στο ζήτημα του Ε61, του διευρωπαϊκού αυτοκινητόδρομου δηλαδή, που θα συμβάλλει στην άρση της απομόνωσης που υφίσταται η Δράμα, το Project Δράμα 2020, μέσω της Ομάδας Ποιότητας Ζωής της παράταξης, διοργάνωσε σχετική ημερίδα προκειμένου να αναδειχθεί η υφιστάμενη κατάσταση.
Στην ημερίδα συμμετείχε πλήθος κόσμου, καθώς και εκπρόσωποι φορέων, οι οποίοι κατά το παρελθόν ασχολήθηκαν με το θέμα του Ε61 και τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία οδό. Χαιρετισμό στην εκδήλωση απεύθυναν ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Πατακάκης, ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού του Δήμου Δράμας κ. Δ. Καραμπατζάκης εκ μέρους του δημάρχου Δράμας, ο κ. Δ. Καστρίτης εκ μέρους της Ν.Ε. Δράμας του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Π. Χατζηγεωργίου εκ μέρους της Ν.Ε. Δράμας της ΔΗΜΑΡ, ο κ. Τουτουντζόγλου εκπρόσωπος του ΠΟΤΑΜΙΟΥ, ο κ. Δ. Κυριαζίδης εκ μέρους του ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας. Επίσης, γραπτό χαιρετισμό έστειλε η βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης-ΠΑΣΟΚ κα. Κεφαλίδου, ενώ ο βουλευτής της ΝΔ κ. Κυριαζίδης ενημέρωσε ότι παρά τη σπουδαιότητα της εκδήλωσης αδυνατεί, λόγω της ψήφισης στη Βουλή των μέτρων που σχετίζονται με το τρίτο μνημόνιο, να παραστεί, αλλά θα τοποθετηθεί αφού λάβει γνώση των συμπερασμάτων της εκδήλωσης. Από πλευράς Project τοποθετήθηκε ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της παράταξης κ. Καλφόπουλος και ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής της παράταξης κ. Τσιαμπούσης, ενώ τη συζήτηση συντόνισε η εκ των συντονιστών της Ομάδας Ποιότητας Ζωής του Project κα. Βασιλειάδου.
Εισηγητές για το θέμα ήταν ο πολιτικός μηχανικός και μέλος του ΔΣ της Εγνατίας ΑΕ κ. Ιωακειμίδης, ο χωροτάκτης μηχανικός κ. Υφαντόπουλος και ο πρώην Υφυπουργός Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Μαγκριώτης. Ακολούθησε ανοιχτή συζήτηση μεταξύ των παρευρισκομένων.
Η σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία οδό, που ήταν αντικείμενο συζήτησης και στην ημερίδα, επιτυγχάνεται με δύο τρόπους. Με τη σύνδεση της Δράμας μέσω κλειστού αυτοκινητοδρόμου με την Καβάλα και με τη σύνδεση της Δράμας μέσω καθέτου άξονα με την Αμφίπολη. Κάθε λύση έχει τα θετικά της και τα αρνητικά της και αυτά προσπαθήσαμε να έρθουν στην επιφάνεια.
Δράμα-Αμφίπολη
Η λύση της σύνδεσης της Δράμας με την Αμφίπολη, μέσω κάθετου άξονα, είναι μια λύση που φαινομενικά είναι ευκολότερη και πιο συμφέρουσα για τη Δράμα. Για πολλούς από εμάς, έχοντας πάντοτε στο νου μας ότι η σύνδεση με την Εγνατία μας δίνει διέξοδο προς τη Θεσσαλονίκη και το υπόλοιπο ηπειρωτικό τμήμα της χώρας στα δυτικά, η επιθυμητή λύση ήταν ο κάθετος άξονας Δράμας-Αμφίπολης.
Για το τμήμα Δράμα-Αμφίπολη, ο εκπρόσωπος της Εγνατίας είπε:
«Η Εγνατία Οδός, με μια ΚΥΑ του 2013, ανέλαβε τη διαχείριση των μελετών αυτού του τμήματος. Το βορειότερο τμήμα του (Ε61), ούτως ή άλλως ταυτίζεται με το τμήμα που έρχεται από την Νέα Μπάφρα μέχρι τη Δράμα με κατεύθυνση από τις Σέρρες προς τη Δράμα.
Παρ’ όλα αυτά, σ’ αυτή τη φάση, έχουν εκπονηθεί μια σειρά μελετών από διάφορους φορείς, έχει εμπλακεί η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης για το βορειότερο τμήμα όπου η Εγνατία Οδός μελετά αυτή την στιγμή έναν ανισόπεδο κόμβο για τη σύνδεση του Δράμα – Αμφίπολη για την περιαστική της Δράμας, στο νοτιότερο κομμάτι της μελέτης της έχει αναλάβει η ΔΜΕΟ (Διεύθυνση Μελετών Έργων Οδοποιίας), με διατομή 22,25 μέτρα, δηλαδή καθαρά διατομή Εγνατίας, κλειστός αυτοκινητόδρομος με Λ.Ε.Α., το βόρειο κομμάτι θα έχει διατομή 17 μέτρα όπως αυτό στο Δράμα – Καβάλα και τέλος υπάρχει και το τμήμα των τελευταίων 10 χιλιομέτρων προς την Αμφίπολη, όπου πλέον περνάμε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου εκεί η διατομή είναι 11 μέτρα, δηλαδή μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και όπου εκεί δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα όσον αφορά τις διαπλατύνσεις, γιατί έχουμε θέμα με τους αρχαιολογικούς χώρους. Εκεί, το μόνο που μπορεί να γίνει, είναι μια νέα χάραξη περίπου 10-12 χιλιομέτρων, η οποία – αν τελικά προχωρήσει αυτό – θα φέρει τον άξονα και με μια σήραγγα περίπου 500 μέτρων από το Παγγαίο, προς την Εγνατία Οδό σε ένα κόμβο λίγο ανατολικότερα από τον υφιστάμενο της Αμφίπολης. Γιατί έχουμε το πρόβλημα ότι δεν μπορούμε να κουμπώσουμε καινούριο δρόμο στον υφιστάμενο κόμβο. Άρα θα πρέπει να βγει νέος κόμβος και αυτό είναι πολύ κοστοβόρο.»
Η λύση αυτή αντιμετωπίζει μια σειρά προβλημάτων:
- Ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη είναι χαρακτηρισμένος ως επαρχιακή οδός. Ως εκ τούτου, η χρηματοδότηση δεν μπορεί να έρθει από κοινοτικά προγράμματα, που σημαίνει ότι πρέπει να ενταχθεί στο πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων και να επιλεχθεί από τις Περιφέρειες, στις οποίες ανήκει.
- Το τμήμα Δράμα-Αμφίπολη ανήκει σε δύο διαφορετικές Περιφέρειες, αυτές της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και της Κεντρικής Μακεδονίας. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και να πείσουμε τη δική μας Περιφέρεια για την ανάγκη ενός έργου που θα εξυπηρετεί μόνο τη Δράμα, θα πρέπει να πείσουμε, αρχικά την Αντιπεριφέρεια Σερρών και έπειτα την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Και όλα αυτά, σε περίπτωση που κάποια στιγμή η χώρα ορθοποδήσει για να δοθούν χρήματα για να γίνει ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος και όχι απλά επιδιορθώσεις στην ασφαλτόστρωση.
- Το έργο, ακόμη και αν ξεπερνιόνταν τα παραπάνω προβλήματα, θα ερχόταν μπροστά σε ένα ανυπέρβλητο, ίσως, εμπόδιο, αυτό του αρχαιολογικού χώρου της Αμφίπολης, ο οποίος για να παρακαμφθεί θα χρειαζόταν να ξοδευτούν τεράστια ποσά.
Δράμα-Καβάλα
Η δεύτερη λύση, αυτή της σύνδεσης της Δράμας με την Καβάλα, είναι στην πραγματικότητα η λύση του άξονα Ε61, που ενώνει τον Προμαχώνα με τις Σέρρες, την Δράμα και την Καβάλα.
Για το τμήμα του Ε61 που αφορά τη σύνδεση Δράμας και Καβάλας, ο εκπρόσωπος της Εγνατίας τόνισε:
«Εμείς ως Εγνατία Α.Ε., σ’ αυτή τη φάση, για το τμήμα Δράμα – Καβάλα βρισκόμαστε στο τελευταίο στάδιο της ολοκλήρωσης των μελετών του άξονα, ο οποίος θα είναι με διατομή 17 μέτρα, δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας με ενδιάμεσο στηθαίο χωρίς Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) και για το οποίο υπολογίζουμε ότι οι μελέτες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016, σε επίπεδο οριστικής μελέτης, ώστε να έχουμε ένα ώριμο έργο έτοιμο για χρηματοδότηση.
Φυσικά, το θέμα της χρηματοδότησης σ’ αυτή τη φάση είναι υπό αναζήτηση, σε ένα βαθμό και λόγω της οικονομικής κρίσης και λόγω κάποιων αμφιταλαντεύσεων που υπήρχαν και στην τοπική κοινωνία σε παλαιότερη φάση, για το αν θα έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα σ’ αυτό το τμήμα Δράμα – Καβάλα ή στο τμήμα Δράμα – Αμφίπολη, το οποίο, ναι μεν φέρνει χιλιομετρικά πιο κοντά την πόλη της Δράμας στη Θεσσαλονίκη, από την άλλη μεριά όμως δεν ανήκει στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και έχουμε μια εμπλοκή πολλών φορέων στη μελέτη εκείνου του τμήματος.»
Η λύση αυτή παρουσιάζει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Είναι τμήμα του Ε61, ο οποίος είναι χαρακτηρισμένος διευρωπαϊκός άξονας διότι ενώνει τη Βουλγαρία με την Ελλάδα και άρα μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τα Κοινοτικά και Διαρθρωτικά προγράμματα. Το γεγονός ότι δεν έχει ενταχθεί στα έργα του τρέχοντας Πλαισίου Στήριξης είναι βεβαίως αρνητικό, αλλά σύμφωνα και με τα λεγόμενα του κ. Μαγκριώτη, θα μπορούσαν να εξευρεθούν πόροι από τις εκπτώσεις των έργων που θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ και από τα αδιάθετα. Σε κάθε περίπτωση, στην περίπτωση αυτή υπάρχει η πιθανότητα χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά προγράμματα, ενώ στην άλλη λύση επιτυγχάνεται η κατασκευή μόνο σε περίπτωση που βρεθούν εθνικοί πόροι, κάτι που με τις παρούσες συνθήκες είναι σχεδόν απίθανο.
- Οι μελέτες για το σύνολο του άξονα Δράμα-Καβάλα θα έχουν ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016, αφού και το τελευταίο τμήμα, που περιλαμβάνει το αισθητικό δάσος της Καβάλας, έχει ξεμπλοκαριστεί με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση.
- Μέσω του Ε61 επιτυγχάνεται στα δυτικά η σύνδεση της Δράμας με τη Θεσσαλονίκη, μέσω Σερρών, καθώς και η σύνδεση με τη Βουλγαρία, μέσω Προμαχώνα. Σύμφωνα με τον πολιτικό μηχανικό και μέλος του ΔΣ της Εγνατίας κ. Ιωακειμίδη, ο δρόμος Δράμας-Θεσσαλονίκης, μέσω του Ε61 και του ήδη ολοκληρωμένου δρόμου Σερρών-Θεσσαλονίκης θα ήταν κατά 5-10 χιλιόμετρα μικρότερος από αυτόν του Δράμα-Θεσσαλονίκη, μέσω Αμφίπολης.
- Εξασφαλίζει στη Δράμα έναν σύγχρονο κλειστό αυτοκινητόδρομο, που θα την ενώνει με την Καβάλα και συνολικά με το ανατολικό κομμάτι της χώρας, καθώς και την Τουρκία. Ο δρόμος Δράμα-Καβάλα είναι, σύμφωνα με μελέτες του Τεχνικού Επιμελητηρίου, ένας δρόμος αρκετά επιβαρυμένος σε κυκλοφοριακές ροές και η κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου θα ήταν μια πολύ θετική εξέλιξη, τόσο σε θέματα ασφάλειας όσο και σε θέματα χρονοκαθυστέρησης.
- Με δεδομένη την ανάγκη ενίσχυσης του διπόλου Δράμας-Καβάλας, όπως αυτή αποτυπώνεται και από το Χωροταξικό Σχέδιο, που είναι προς έγκριση, αλλά και από τις μελέτες που έχουν γίνει από την αντίστοιχη Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ και, ορισμένα στοιχεία, παρουσιάστηκαν από τον Χωροτάκτη Μηχανικό κ. Υφαντόπουλο στην ημερίδα, η κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου μεταξύ των δύο πόλεων θα ήταν εξαιρετικά σημαντική. Η ανάγκη ενίσχυσης του διπόλου Δράμας-Καβάλας (ίσως και τριπόλου με την Ξάνθη) έναντι της ανάπτυξης του διπόλου Αλεξανδρούπολης-Κομοτηνής, δημιουργεί ιδανικές συνθήκες προκειμένου και η Καβάλα να θέλει και να πιέζει για την κατασκευή του Ε61. Αυτό εξασφαλίζει και μια συμμαχία, η οποία έχει να δώσει πράγματα, τόσο στη Δράμα όσο και στην Καβάλα.
- Ενώνει τη Δράμα με την Εγνατία οδό σε πιο απομακρυσμένο σημείο, σχετικά με την Θεσσαλονίκη, από ότι ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη, αλλά η κατασκευή συνολικά του Ε61, μαζί με τον ήδη υπάρχοντα αυτοκινητόδρομο Σερρών-Θεσσαλονίκης εξασφαλίζει γρηγορότερη τελικά σύνδεση της Δράμας με τη Θεσσαλονίκη.
Παρεμβάσεις
Στην ημερίδα υπήρξαν πολλές και ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις που τάχθηκαν τόσο υπέρ της μίας όσο και υπέρ της άλλης λύσης. Ο τ. Δήμαρχος Δράμας Μαργαρίτης Θωμάς στην παρέμβαση του αναφέρθηκε στις δικές του παρεμβάσεις υπέρ του Ε61 προς την Εγνατία Α.Ε. μέσα από την αρθρογραφία του στον τοπικό τύπο και έμεινε ιδιαίτερα στα λάθη και τις καθυστερήσεις του παρελθόντος. Ο κος Πάτκας Γιάννης, μέλος της Ν.Ε. ΣΥ.ΡΙΖ.Α., μιλώντας χωρίς να εκφράζει τον πολιτικό του χώρο υποστήριξε ότι «το θέμα με τον Ε61 θα παραπεμφθεί σε πολύ μακρινό μέλλον, κατά τη γνώμη μου ανέφικτο» και συνέχισε λέγοντας ότι «η προτεραιότητα θα πρέπει να είναι προς Θεσσαλονίκη. Βάζοντας ως επιλογή το Δράμα – Αμφίπολη, χωρίς να παραιτούμαστε από το Δράμα – Καβάλα, άμεσα να διεκδικήσουμε το Δράμα- Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη». Ο πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Δράμας, Άγγελος Καλλίας, κάλεσε τους αιρετούς του νομού να βρουν άμεσα λύση στο πρόβλημα, αφού καταλήξουν στο ποια είναι η καλύτερη, προκειμένου να τονωθεί η τουριστική κίνηση στο νομό. Τόνισε ωστόσο ότι η παρουσία του λιμανιού της Καβάλας και του αεροδρομίου, που πλέον θα αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο στην περιοχή, είναι στοιχεία που μας αναγκάζουν να κοιτάμε κυρίως προς τα ανατολικά μας. Τέλος, ο γραμματέας της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων της ΑΜ-Θ, Μουρατίδης Μάκης, υποστήριξε ότι ο Ε61 πρέπει να είναι η μόνη επιλογή προκειμένου να έρθει πραγματική ανάπτυξη, ενώ υποστήριξε ότι με τον Ε61 θα υπάρξει έξοδος στην Εγνατία οδό και προς Καβάλα και προς Θεσσαλονίκη, ενώ μπορούμε να πιέσουμε και για την έξοδο προς Αμφίπολη, όταν τα οικονομικά του κράτους το επιτρέψουν, αφού πρώτα κατασκευαστεί ο διευρωπαϊκός άξονας Ε61.
Συμπεράσματα
Τα συμπεράσματα για το που βρισκόμαστε σήμερα και στα οποία μπορούμε να σταθούμε από την ημερίδα με τη συμμετοχή των κυρίων Μαγκριώτη, πρώην υφυπουργού υποδομών, Ιωακειμίδη, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας Α.Ε. και Υφαντόπουλου, εκπροσώπου του ΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας, είναι τα ακόλουθα:
– Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, καθώς βρισκόμαστε στο σημείο που ήμασταν το 2010.
– Υπάρχουν ακόμα στους φορείς της Δράμας διχογνωμίες σχετικά με τη διεκδίκηση, οι οποίες πρέπει άμεσα να αρθούν.
– Ο Ε61 είναι διευρωπαϊκός άξονας και αναφέρεται στο χωροταξικό σχέδιο της περιφέρειας ΑΜ-Θ με χάραξη Καβάλα – Δράμα – Μπάφρα – Σέρρες- Προμαχώνας.
– Η κατασκευή του Ε61 βοηθάει αποφασιστικά στο οικονομικό και αναπτυξιακό δίπολο Δράμας – Καβάλας, ενώ η μη κατασκευή του συμβάλλει στην περαιτέρω απομόνωση της Δράμας.
– Ο Ε61 δίνει δύο εξόδους στην Εγνατία, μία από την Καβάλα και μία από Θεσσαλονίκη μέσω Σερρών.
– Η χρονική απόσταση για Θεσσαλονίκη από τον Ε61 είναι μικρότερη ή ίδια από τον υπάρχοντα δρόμο μέσω Αμφιπόλης.
– Ο Ε61 δεν προτάθηκε για κατασκευαστική χρηματοδότηση προς την Ε.Ε. από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών.
– Στο τέλος του 2016 το κομμάτι του Ε61 που ενώνει τη Δράμα με την Καβάλα θα είναι μελετητικά τελειωμένο. Μέσα στο 2016 έγινε άρση του εμποδίου από το αισθητικό δάσος Καβάλας.
– Το κομμάτι του Ε61 Δράμα- Μαυρολεύκη είναι μελετητικά έτοιμο.
– Αν οι φορείς της Δράμας πιέσουν για την κατασκευή του Ε61, υπάρχει μια οριακή περίπτωση χρηματοδότησης του κομματιού Δράμα – Καβάλα από τα υπόλοιπα του 5ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Ομοίως για το κομμάτι Δράμα- Μαυρολεύκη.
– Το κομμάτι Μπάφρα – Παλαιοκώμη, του ονομαζόμενου Δράμα – Αμφίπολη, έχει μελέτες από διαφορετικούς φορείς, που πρέπει να ομογενοποιηθούν από την Εγνατία Α.Ε. και θα χρηματοδοτηθεί από ελληνικούς πόρους αποκλειστικά.
– Είναι επείγον οι φορείς της Δράμας να θέσουν τον Ε61 ως άμεση προτεραιότητα, βοηθώντας και την Εγνατία να πιέσει για την κατασκευή του. Είναι άμεση ανάγκη να γίνει μια συνάντηση φορέων Δράμας – Καβάλας – Σερρών προκειμένου και οι τρεις νομοί να συντονίσουν τις σχετικές τους δράσεις.
Επίλογος- πολιτικά συμπεράσματα
Παρά το γεγονός ότι το δημοτικό συμβούλιο έχει ομόφωνα ταχθεί υπέρ της κατασκευής του Ε61, ο Δήμος Δράμας διά του Δημάρχου συμμετείχε στη σύσκεψη με τον Υπουργό Υποδομών κατά την οποία «…προτάθηκε και έγινε αποδεκτό από τον Υπουργό η κατασκευή αυτού (του Δράμα – Αμφίπολη)». Μάλιστα ο Δήμος Δράμας προέβη στην πολιτικά ακατανόητη κίνηση να δημοσιοποιήσει αυτό το περίφημο πλέον memo του υπουργείο, μπερδεύοντας για τις προθέσεις και τις θέσεις του. Με χαρά υποδεχτήκαμε τη μετακίνηση της δημοτικής αρχής, μέσω του αντιδημάρχου προγραμματισμού, πίσω στη διεκδίκηση του Ε61, που έγινε στην ημερίδα μας. Και ελπίζουμε να απηχεί τις πραγματικές προθέσεις και του Δημάρχου.
Τα κόμματα έχουν υποχρέωση να κουμπώνουν τις τοπικές διεκδικήσεις με τη μεγαλύτερη εικόνα. Για αυτό εμείς δεν αντιλαμβανόμαστε τη διεκδίκηση του Ε61 ως κομματική υπόθεση, δεν είναι αυτός ο ρόλος και η πρόθεσή μας. Εμείς, ως καθαρά αυτοδιοικητική παράταξη, έχουμε υποχρέωση να οργανώσουμε από μεριάς μας μιας καθαρή και σταθερής βάσης διεκδίκησης, που για πολλούς λόγους δεν μπορεί να είναι άλλη από τον Ε61. Με την κωδικοποίηση των συμπερασμάτων συμβάλλουμε στο να δημιουργηθεί η κίνηση αυτή από της κοινωνία προς την κεντρική εξουσία.
Μέχρι σήμερα, το πρώτο που σκεφτόταν ο καθένας μας ήταν η σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία, με στραμμένο το βλέμμα μας όμως πάντα προς Θεσσαλονίκη. Οι δύο λύσεις που αναπτύχθηκαν ενώνουν τη Δράμα με διαφορετικό σημείο της Εγνατίας. Μέσω της εκδήλωσης που διοργάνωσε η Ομάδα Ποιότητας Ζωής του Project Δράμα 2020 παρουσιάστηκαν τα στοιχεία για τις δύο λύσεις, τα θετικά και τα αρνητικά για κάθε λύση.
Έχουν περάσει ανεκμετάλλευτα πολλά χρόνια, που η Δράμα διεκδικεί το αυτονόητο. Η αποκοπή της Δράμας από την Εγνατία οδό, όντας ο μοναδικός νομός που δεν είχε σύνδεση με την Εγνατία μέσω κάθετου άξονα, ήταν σίγουρα μια τεράστια αδικία προς την περιοχή μας. Η διεκδίκηση αυτή συνδυάστηκε ανεπιτυχώς με τη διαχρονική τάση των πολιτικών μας να λένε στους πολίτες αυτό που θέλουν να ακούσουν. Με την εύκολη ρητορική της μετάθεσης ευθυνών στην κεντρική εξουσία, φτάσαμε σήμερα να συζητάμε, ακόμη, με όρους παρελθόντος. Ωστόσο, αν και οι ευθύνες για την αδικία αυτή βαρύνει και τους τοπικούς άρχοντες, είμαστε υποχρεωμένοι να προσπαθήσουμε να αναιρέσουμε την αδικία κοιτάζοντας μπροστά και όχι πίσω.
Από την εκδήλωση του Project βγήκαν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα. Και αποφασίζοντας να κάνουμε αυτήν την εκδήλωση, δεσμευτήκαμε ότι δεν θα είναι άλλη μια φιλολογική συζήτηση. Σύμφωνα με όλα τα στοιχεία που παρατίθενται παραπάνω, σε αυτήν την προσπάθεια κωδικοποίησης των συμπερασμάτων των τοποθετήσεων ομιλητών, φορέων και απλών πολιτών, η επιλογή του Ε61 συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες υλοποίησης στα επόμενα χρόνια, ώστε να αποκτήσει η Δράμα σύγχρονο δίκτυο, που θα την ενώνει τόσο με την Καβάλα και την υπόλοιπη ανατολική ηπειρωτική χώρα όσο και με τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες και το υπόλοιπο δυτικό και νότιο ηπειρωτικό κομμάτι της Ελλάδας.
Κάθε περαιτέρω κωλυσιεργία θα είναι καταστροφική για την ανάπτυξη της Δράμας τα επόμενα πολλά χρόνια. Το Project Δράμα 2020 δε θα ανεχτεί καθυστερήσεις και πολιτικαντισμούς σε αυτό το κομβικό ζήτημα, ούτε παιχνίδια εξουσίας από τον οποιονδήποτε. Μέσω αυτού του κειμένου, ξεκινάμε καμπάνια ενημέρωσης των φορέων, των κομμάτων, των συμπολιτών μας και τους καλούμε να προσυπογράψουν την προτεραιότητα κατασκευής του Ε61!
Για τη Συντονιστική Επιτροπή Για την Ομάδα Ποιότητας Ζωής
Ο Πρόεδρος Οι συντονιστές
Τσιαμπούσης Αλέξανδρος Βασιλειάδου Θεοδοσία Τερζίδης Γιώργος
Ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής του Project Δράμα 2020
Καλφόπουλος Βαγγέλης