Εργαστήριο τουρισμού ή ταυτότητα της πόλης;
Κληθήκαμε, ως Project Δράμα 2020, να απαντήσουμε με προτάσεις στη διοργάνωση ενός εργαστηρίου για τον τουρισμό και την τουριστική ανάπτυξη στη Δράμα. Το εργαστήριο πρέπει κατά την άποψη μας να έχει απτά και ισχυρά αποτελέσματα, για να μπορούμε να περάσουμε στο επόμενο βήμα. Και από τη γενικόλογη πρόσκληση για την κατάθεση προτάσεων επί κάθε πιθανού τουριστικού θέματος, φοβόμαστε ότι θα καταλήξουμε στο ακριβώς αντίθετο. Σκοπός της τοποθέτησής μας είναι να αποτρέψουμε αυτό το ενδεχόμενο- που ελπίζουμε να μην είναι το ζητούμενο για τη δημοτική αρχή, που μας έχει συνηθίσει σε κινήσεις του θεαθήναι.
Για εμάς πρωτεύουσα σημασία έχει η εύρεση της ταυτότητας της πόλης. Το ζήτημα αυτό είχε κεντρική θέση στο προεκλογικό μας πρόγραμμα και αποτελεί σταθερή επιδίωξή μας. Η ταυτότητα της πόλης είναι ένας διεθνής όρος (city branding) που χρησιμοποιείται, προκειμένου μια περιοχή να αποκτήσει στίγμα στον διεθνή χώρο. Όταν κάποιος ακούει το όνομα της περιοχής, ζητούμενο είναι να έρχεται στο νου του κάτι θετικό που τη χαρακτηρίζει, κάτι που θα προσελκύσει επισκέπτες- και άρα τουριστική ανάπτυξη. Όπως είναι κατανοητό, στη διαδικασία αυτή κάποια από τα χαρακτηριστικά μιας πόλης ή ενός Δήμου υποχρεωτικά θα μπουν σε δεύτερο πλάνο, προκειμένου άλλα – περισσότερο ανταγωνιστικά σε σχέση με άλλες περιοχές- να προταχθούν.
Για αυτό – και κυρίως για να μπορεί η ταυτότητα να είναι υποστηρίξιμη από όλους τους δημότες – χρειάζεται μια ευρύτατη διαβούλευση από τα κάτω προς τα πάνω, με βάση το μοντέλο της συμμετοχικότητας, προκειμένου οι δημότες να συνδιαμορφώσουν αυτή τη συλλογική ταυτότητα. Και σε αυτή τη διαδικασία ο ρόλος των αρχών του Δήμου φρονούμε ότι είναι σημαντικός – ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που η ταυτότητα δεν είναι ξεκάθαρη από μόνη της – και ξεκινάει από το να δοθεί το σωστό ερέθισμα στους δημότες. Δυστυχώς η παρούσα δημοτική αρχή δείχνει να τυρβάζει περί άλλων, γεγονός που κάνει το ρόλο της ελάσσονος αντιπολίτευσης ακόμα πιο σημαντικό.
Ενδεικτικά λοιπόν, ως Project Δράμα 2020, προτείνουμε τρεις άξονες:
1) Γαστριμαργικός προορισμός- κρασί- Διονυσιακά δρώμενα (έθιμα τοπικά) – Θέατρο (συνδεόμενο με το παρελθόν αυτό) – κινηματογράφος (Φεστιβάλ μικρού μήκους, συνδεόμενο με το μέλλον των αναπαραστατικών τεχνών)
2) Δυτική πύλη του εθνικού πάρκου οροσειράς της Ροδόπης – πράσινη πόλη με οικολογική και ισόρροπη ανάπτυξη.
3) Οικονομία του πολιτισμού (Ονειρούπολη- Φεστιβάλ Ξηροποτάμου – Πολιτιστικό αποτύπωμα της περιοχής)
Αυτοί οι τρεις άξονες καλύπτουν γεωγραφικά το σύνολο του Δήμου, εδράζονται στη φυσική γεωγραφία του, σχετίζονται τόσο με την ιστορία όσο και με τις ασχολίες των κατοίκων (γεωργία – γαστριμαργία), ενώ περιλαμβάνουν και το κομμάτι της βιομηχανίας του πολιτισμού, που είναι αναπτυξιακό εργαλείο για όλη τη σύγχρονη Ευρώπη.
Καταλήγοντας, αν η δημοτική αρχή σχεδιάζει ένα εργαστήριο τουριστικής ανάπτυξης, για φωτογραφία στο προεκλογικό φυλλάδιο του 2019, δεν ενδιαφερόμαστε. Αν όχι, μπορεί να υιοθετήσει αρχικά την πρότασή μας για μονοθεματικό εργαστήριο, αυτό της συζήτησης για την ταυτότητα της Δράμας, όπου αναγκαστικά θα τεθούν και όλα τα ζητήματα που θα αναφερθούν από τους φορείς που έχουν κληθεί να καταθέσουν τις προτάσεις τους στην Επιτροπή Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης.
*Ο Βαγγέλης Καλφόπουλος είναι πρώην δημοτικός σύμβουλος του Project Δράμα 2020, επικεφαλής της παράταξης στις περασμένες δημοτικές εκλογές και, σήμερα, υπεύθυνος Πολιτικού Σχεδιασμού και Προγράμματος της παράταξης.